AC-fyllning

AC-fyllning

AC-fyllning

Fyllning av AC till bilen med miljövänlig propan

Fyllning av AC till bilen med miljövänlig propan

Om din AC-anläggning på bilen inte kyler så bra längre, så kan det bero på att köldmediet (gasen) har läckt ut. Man brukar räkna med att en kylanläggning till en bil kan förlora ända upp till 20% av sin fyllning per år utan att det är något egentligt fel.

Köldmediet R134a som de flesta av dagens bilar är fyllda med är ju inte helt miljövänligt. Det är en kraftfull växthusgas, ca 1200 ggr så stark som koldioxid. Jag kan fylla din bil med miljövänlig propan/butan (koldioxidekvivalent 3).

Propan finns redan i vissa stationära kylanläggningar, men har hittills varit ovanligt i bilar.

En kylteknisk verkstad tar ca 2000:- för en påfyllning.

AC-fyllning av bil

Kanske tycker du att den kostnaden känns hög, antingen för att du har ett mindre läckage och måste göra om det relativt ofta, eller så har du en äldre bil som du inte vill lägga så mycket pengar på.

Jag tar 600 kr (introerbjudande tills jag får för mycket att göra. Vid påfyllning av kompressorolja 100 kr till).

Då ingår en enklare läckagekontroll. Om det då läcker fyller jag inte på någon gas. Då tar jag heller inte betalt. Sedan följer vakuumsugning och påfyllning av gas.

Eftersom jag inte har utrustning för att ta hand om R134a (yrkesmässigt lagkrav), så måste ditt system vara tomt om jag ska fylla på olja. Jag kan kolla upp att så är fallet. I annat fall kan du själv få en uppfattning genom att trycka på ventilkäglan i serviceventilen och se om det pyser kraftigt (varning, det kan vara mycket kallt).

Propanet/butanet kan blandas med R134a. Om systemet inte är helt tomt behåller man kvarvarande gas, och fyller på propanet ”ovanpå”.

Jag kan tyvärr inte åta mig andra reparationer av systemet.

Sjösättningshjul för mindre båt ”Linklauncher”

Sjösättningshjul för mindre båt ”Linklauncher”

Sjösättningshjul för mindre båt "Linklauncher".

En del kallar dem transporthjul eller båthjul.

Praktiskt när man ska sjösätta/ta upp ensam. Har du försökt lyfta en uppblåst gummibåt själv? Med motor? Och den tål ju inte att  släpas på marken.

Fälla upp: 2 sekunder.

Fälla ner: 2 sekunder.

Rostfritt. Luftgummihjul tar sig fram bättre på ojämnt underlag. Sticker inte ner så djupt under botten, lättare om det är långgrunt.

Kan sitta kvar på akterspegeln utan att vara i vägen. Motorn har fri rörlighet. Det finns t.ex. utrymme för att vrida motorn 180 grader vid backning. Lyft i fören och kör. Lättare än att köra skottkärra. Jag har använt den här konstruktionen i flera år på min Zodiac 260.

Jag har också satt hjul på vår ”släpdinge”, så nu är det slutkånkat med besvärliga lyft.

De finns i 3 utföranden:

För båtar upp till 80 kg (med motor): 2200:- plus ev. frakt.

Till denna storlek finns snabbfästen som tillbehör (600:-)

För båtar upp till 150 kg: 2600:-

För båtar upp till 200 kg: 3700:-

Jo det finns faktiskt så tunga gummibåtar, men det fungerar ju bra på andra båtar också.

Jag har ett fåtal kvar för omgående leverans. Maila mig om du tycker den är  intressant: robert@perneborn.se. Gäller även om du inte vill köpa just nu. Jag vill gärna höra om det är en bra produktidé.